Przedziałek Rozmowa z Konradem Niemirą Sztuka Norblin doświadczył awansu społecznego: zarabiał znacznie więcej niż jego ojciec, pracował w lżejszym zawodzie, znał więcej świata. Jednak w swojej sztuce przez wiele dekad pielęgnował jakiś gen niższości – mówi autor „Bazgracza”, wyróżnionego Nagrodą Literacką m.st. Warszawy
Przeciw wojnie i faszyzmowi Aleksy Wójtowicz Sztuka „Guernika” nie tylko opowiada o bombardowaniu miasta Guernika y Luno, ale – proroczo – tworzy opowieść o Hiroszimie, My Lai, Warszawie i każdym innym miejscu, które doświadcza piekła wojny
ARTYSTKA W ARCHIWUM: Poruszone widzenie Rozmowa z Luizą Nader Sztuka Bez zadania pytań o Zagładę, o jej wizualne ślady i świadectwa, o reakcje polskich artystów i artystek, o jej następstwa dokonujemy „wielkiego retuszu” historii sztuki w Polsce – mówi autorka „Afektu Strzemińskiego”
Daniel Arasse, „Nie widać nic” Ewa Bieńkowska Sztuka Daniel Arasse jest smakoszem szczegółu. Widzi lepiej od większości z nas i posiadł niełatwą sztukę wyciągania ciekawych wniosków. Może to czytelnika wprawić w zawstydzenie – bo ile trzeba wiedzy, aby naprawdę zobaczyć obraz
Aby Warburg i jego przybrane dzieci Tomasz Szerszeń Sztuka Warburg nie był artystą. Ale jego życie i fragmentaryczne dzieło jest dziś bardziej inspirujące właśnie jako sztuka niż jako nauka
Georges Didi-Huberman „Przed obrazem. Pytania o cele historii sztuki” Tomasz Szerszeń Sztuka Nie próbujmy uchwycić obrazu, raczej pozwólmy, by to on nas uchwycił. Pozwólmy, by pozbawił nas wiedzy o nim, sugeruje Didi-Huberman. Trudno nie poddać się jego uwodzicielskiej i momentami poetyckiej retoryce
Ars Homo Erotica Bogusław Deptuła Sztuka Miał być straszny skandal i prawdziwa rewolucja. Skandalu nie ma, rewolucji też nie, ale być może zaczęła się ewolucja
Pochwycenie przez ciszę Dariusz Czaja Literatura „Wędrówka do źródeł”, summa Wiesława Juszczaka, to książka do bólu anachroniczna. Żeby było jasne: to nie jest inwektywa, to komplement
UWAŻNOŚĆ: PACZ! Maria Poprzęcka Sztuka Któż ma pilniej patrzeć, niż historyk sztuki? Patrzenie to jego zawód. Jego spojrzenie profesjonalisty powinno być zarazem uczone i nieuprzedzone. Powinno rejestrować i kontemplować. Uważać
„Konceptualizm w PRL” Luizy Nader Karol Sienkiewicz Sztuka Autorka „Konceptualizmu w PRL” nie stawia przed sobą zadania tworzenia „obiektywnej” historii nurtu, pokazuje natomiast, jak działania konceptualne funkcjonowały w ramach różnorodnych dyskursów
HISTORIA JEDNEGO OBRAZU: Dama w czerni Grażyna Bastek Sztuka Zaakceptowanie zmian, które w dawnych malowidłach spowodował czas, jest punktem wyjścia współcześnie podejmowanych konserwacji