Trzy poziomy frontowej przyjaźni Dmytro Krapyvenko Obyczaje W cywilu mielibyśmy małe szanse się spotkać. Ja, stołeczny dziennikarz, i on – traktorzysta z niewielkiego miasteczka na Żytomierszczyźnie. Mimo to szybko znaleźliśmy wspólny język – połączyła nas miłość do rocka
Три ступені фронтової дружби Дмитро Крапивенко Україна Коли боєць гине, до нього не підійде дружина, мати чи діти, щоби попрощатися. Останні слова і передсмертні хрипи почують лише побратими, вони й закриють очі, якщо буде така нагода. Цього досить, щоб назвати цих людей близькими?
Konserwacja trwania Rozmowa z Anną Kudzią Obyczaje Praca konserwatorska pozwala nam czasem oddalić się od wojny. Zdarza mi się, że pracuję nad jakimś grobowcem na cmentarzu Łyczakowskim i nagle zapominam, jak bardzo jest beznadziejnie – rozmowa z konserwatorką, która pracuje i pomaga w Ukrainie
Wszystko oddycha sztuką Oksana Semenik Sztuka Kiedy zapalił się dach, strażnik wbiegł do muzeum i wyciągnął z ognia wszystko, co mógł. Udało się uratować 14 z 25 obrazów artystki. Miejscowi ukrywali je do końca okupacji rosyjskiej. Dobrze pokazuje to znaczenie sztuki Mariji Prymaczenko, najbardziej rozpoznawalnej ukraińskiej artystki
Wspólnota i wolność Remek Mazur-Hanaj Muzyka W ciągu ostatnich 50 lat na osnowie muzyki, szczególnie tej tradycyjnej, mozolnie powstawało coś na kształt polsko-ukraińskiego porozumienia i niszowej wspólnoty. Długi czas bez udziału instytucji państwowych, nieoficjalnie, alternatywnie, bez ideologii. Z dala od deklaracji o wzajemnym pojednaniu, a jednak samochcąc do niego przybliżając
«20 днів у Маріуполі»: Археологія вибору Дарія Бадьйор Україна Фільм Чернова не пропонує поетичних рим з кінокласикою, але не цурається апеляції до журналістської оптики — адже ця оптика в буквальному сенсі передає нам те, що відбувалося в обложеному Маріуполі
To jest koniec czasów Rozmowa z Serhijem Żadanem Literatura Wiele wartości, które wydawały się nieodwracalne, nienaruszalne i ugruntowane w życiu społecznym, nic już teraz nie znaczy. Wszystko to okazało się pustą retoryką. Europa Środkowa była fikcją wymyśloną przez intelektualistów
Drogocenny bilet Zoja Zvyniaćkivska Teatr Kijów jest pełen wystaw, spektakli, wydarzeń kulturalnych i nowych księgarń. Ludzie boją się, biegną do schronu, chowają podczas alarmów przeciwlotniczych, a potem dochodzą do siebie i wracają do teatru albo na koncert
Sztuka na czas wojny Bogna Stefańska Sztuka W sobotę 24 lutego przypada druga rocznica wybuchu trwającej w Ukrainie pełnoskalowej wojny. Chyba nikt się nie spodziewał, że ten koszmar będzie trwał tak długo. Piszę tekst o sztuce, o wystawie, ale wciąż myślę o czymś innym
Jak powietrze Iryna Slavinska Media Każdy europejski kraj ma podobną historię: kiedy powódź, pożar lub wojna odcinają prąd, zrywają łączność komórkową i sygnał telewizyjny – radio wciąż nadaje. I dosłownie ratuje życia
Як повітря Ірина Славінська Україна Радіо вже так давно намагаються поховати як «старе» медіа, що його нібито має замінити щось інше. Поволі замість тотальної моди на відео приходить мода на онлайн-формати аудіо – подкасти… які поволі еволюціонують до стрімів, пробують себе у форматах наживо, тобто в ефірі. Час минає, а радіо звучить – у тій або іншій формі
Trzeba walczyć Rozmowa z Siergiejem Siergiejewiczem „Sajgonem” Literatura „Brud” był przede wszystkim autoterapią. Pisałem go na gorąco, nie myśląc o nim jako o utworze literackim, który zaraz ma pójść do druku. Za pomocą tej książki rozebrałem siebie na czynniki pierwsze i przeprowadziłem rewizję tego, co mi się przydarzyło